سیدصادق پژمان، کارشناس اقتصاد فرهنگ معتقد است که باید پارادایم حاکم بر حوزه فرهنگی کشور را به سمت صنایع خلاق و فرهنگی سوق دهیم و بپذیریم که آینده در گرو این حوزههاست، بهویژه وقتی با فناوریهای نوین تلفیق شوند. یعنی وقتی این صنایع خلاق با فناوریهای جدید تلفیق میشوند حتماً زیست فرهنگی، مصرف فرهنگی و مصرف مردم را تحت تأثیر خروجیهای خود قرار میدهند و اگر امروز به این خروجیها توجه کنیم میتوانیم از تولیدات داخلی باکیفیت بعداً استفاده کنیم. اما اگر غفلت کنیم، قطعاً تحت سیطره تولیدات خارجی قرار خواهیم گرفت که با هیچ معیار فرهنگی ما سازگار نیست.